Ana Sayfa > Dağcılık > Faaliyet Raporları

Rota : Çobanini sırt rotası
Kamp Yeri : Telesiyej ve teleskinin bitimindeki düz alan
Sporcular : Müslüm Öndeş – Bahadır Alyavuz
Hava : İlk gün hava güneşli, açık, hafif rüzgarlı ve soğuk, ikinci gün hava güneşli, açık, kuvvetli rüzgarlı ve soğuk
Süre : 11,5 saat
Kullanılan malzemeler : Kask, kazma ve krampon
Raporu Düzenleyen : Müslüm Öndeş

Amacımız; Ankara Dağcılık, Kayak ve Kış Sporları İhtisas Kulübü Derneğinin dağcılık birimindeki sporcuların kış temel ve kış gelişim eğitimlerini tazelemeleri ve 2008 yılının ilk kış tırmanışını gerçekleştirmek ve 14 - 18 Şubat 2008 tarihleri arasında yapılacak Ağrı Dağı kış tırmanışına hazırlık yapmak ve eksikleri tamamlamaktır.

11 Ocak 2008 Cuma günü saat 23.20 A.Ş.T.İ.’de Bahadır arkadaşımla buluşuyorum. Süha Turizm firmasının otobüsü ile saat: 00.00 Kayseri’ye hareket ediyoruz. Otobüs bilet ücreti olarak kişi başı 17,00 YTL ödüyoruz. 12 Ocak 2008 saat 04.30 da Kayseri’ye varıyoruz. Süha Turizm firmasının şehir içi servis minibüsüyle Develi minibüslerinin bulunduğu yere saat 05.00 de varıyoruz. Sabahın erken saati olduğu için bizden başka kimse yok ortalıkta. Her yer kapalı, hava soğuk, zemheri soğukları yurdun her yerinde hissediliyor. Açık bir yer arıyoruz, en yakındaki akaryakıt istasyona sığınmak istiyoruz, görevli elektrik ısıtıcısının karşısında uyuyor, içeri girip uyandırıyoruz, burada beklemek istediğimizi söyleyince “burada beklemek yasak hemşerim” yanıtını alıyoruz. Çaresiz Develi Minibüslerinin bulunduğu yere gelip rüzgar almayan bir köşede bekliyoruz. Saat 05.20 çay ocağını açmak için gelen görevli ile içeri girip, sobayı yakmasını dört gözle bekliyoruz. Sobanın yanması ile gelen yolcu sayısı artıyor. Develi minibüsü saat 07.00 de Erciyes’e hareket ediyoruz. Minibüs ücreti olarak kişi başı 4,00 YTL ödüyoruz. Saat 07.30 da Erciyes Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü Sosyal Tesislerine (Dağ evi) varıyoruz. Çantalarımızı burada bırakıp dağa çıkış izni almak için Jandarma Karakol Komutanlığına gidip kayıt yaptırıyoruz. Kulübümüzün kayak takımı 1. etap Türkiye kayak yarışmasına katılmak üzere Erciyes’te bulunuyor. Kayak kaptanı Taner Erdem ve sporcular Eda Deniz Öndeş ve Barış Köksalan’a moral vermek için saat 08.00 da kaldıkları otele gidip ziyaret ediyoruz. Hatıra fotoğrafları çektirip, başarılar dileyip yarışmaya uğurluyoruz. Bizler de dağ evine dönüp kahvaltı yapıp çıkış hazırlıklarımızı tamamlayıp saat 09.20 de kayak merkezinden itibaren kamp alanına doğru tırmanmaya başlıyoruz. Kayak yarışmalarının bulunduğu alana gelip yarışmayı izliyoruz. Heyecanla kulüp sporcularımızın yarışmadaki performanslarını takip ediyoruz. Kayak kaptanımız Taner Erdem ve sporcularımızla durum değerlendirmesi yapıyoruz. Bir önceki gün yarış pistinde hava sıcaklığının gündüz – 20 °C olduğunu söylüyorlar, bugün hava açık ve rüzgarlı ve zemheri soğukları devam ediyor. Kayak takımıyla vedalaşıp tırmanmaya devam ediyoruz. 2. Etaptaki teleski ve telesiyejlerin bulunduğu son istasyona saat 12.30 da geliyoruz. Durum değerlendirmesi yapıp kış temel ve kış gelişim tazeleme eğitimi alanı ile çadır yerimizi seçiyoruz. Çadırımızın üç mevsim ve havanın çok soğuk olması nedeniyle çadırımızı harabe haldeki eski dağ evinin içine kurmaya karar veriyoruz.

Kapısı ve pencereleri olmayan ama en azında üstü kapalı olan bu alana çadırımızı kuruyoruz. Soğuk havanın içeri girmesini engellemek için de elimize geçen malzemeleri pencerelerin önüne yığıyoruz. Buraya kamp kurmamızın bir nedeni de gece hava çok soğuk olur, donma belirtisi başlarsa hemen kampımızı toplayıp kayak merkezindeki sosyal tesise sığınmaktır.

Su ihtiyacımızı kar eriterek gideriyoruz. Aşırı soğuk olması nedeniyle Coleman 500 gr %70 bütan, %30 propan karışımı kartuştan düşük verim alıyoruz. Suyun kaynama, yemeklerin pişme süreleri uzuyor. Soğuk havada kartuştan yüksek verim almak için etrafına bez sarıp torbaya koyarak kullanmaya devam ediyoruz. Fotoğraf makinesinin şarjlı pilleri, cep telefonu pilleri, kafa ve el lambalarının pilleri de bu zemheri soğuklarından nasibini alıyor, ya pil bitiyor yada verim düşüyor. Kartuş ve pilleri ısıtmak için uyku tulumlarının içine atıyoruz.

Öğle yemeğinde Bahadır makarna pişirdi, üzerine çay içtikten sonra saat 16.10 da kış temel ve kış gelişim tazeleme eğitimine başlıyoruz. Kış dağcılığında giyimin önemi, 4/4 tabanlı ayakkabı, kask, buz vidası, kazma ve kramponun kullanılması, karda ve buzda yürüyüş, iz ve rota açma, kamp alanı ve çadır yerinin seçimi, kar duvarının örülmesi, çığ bölgelerinin tespiti, arama ve kurtarma faaliyetleri ile ilk yardım hakkında bilgi, Çobanini (Çobanyurdu) sırt rotası ile Şeytan Deresi rotasının keşfi ve tırmanış noktasının belirlenmesi ile eğitim tamamlanarak saat 18.15 de kamp alınan geliyoruz. Akşam yemeğinde çorbalar Bahadır’dan kavurmalı bulgur pilavı benden yemeğimizi yiyip, çay içip dinleniyoruz. Durum değerlendirmesi yapıp saat 20.30 da uyuyoruz. Gece aşırı fırtına çıkıyor, soğuk artıyor, hatta yatarken ağzımın içi donuyor, uyku tulumuna girip çözülmesini bekliyorum.

13.01.2008 günü Gece 03.00 de uyanıp kahvaltı yapıyoruz. Zirve tırmanışı için 2 lt çay, 1 lt sıcak su, 8 adet çikolata, üzüm ve fındık karışımı çerez ile öğle yemeği için ton balık ve ekmek alıp saat 06.20 de kampımızı terk ediyoruz. Çobanini sırt rotasını takip ederek tırmanmaya başlıyoruz. Sırt rotasında kuvvetli rüzgar esiyor, ilk bölümde bazı yerler açık, yükseldikçe kar kalınlığı artıyor, Güç toplamak için atıştırmalıkları birer ikişer yiyip sıcak sıvı alıyoruz. Bazı yerlerde tipi kar biriktirmiş, zaman zaman rotayı bulmak için bir sağa bir sola kayıyoruz. Sırtın çanak tarafında kornişler oluşmuş, rüzgar aşındırması ile garip şekiller almış kar yığınlarına rastlıyoruz. Zemin etüdü yapıp çığ düşmesine karşı dikkatli bir şekilde ilerlemeye devam ediyoruz. İki küçük altı büyük tepeyi aşıp 12.00 da hörgüç kayaya varıyoruz. Kaybettiğimiz gücü toplamak için öğle yemeğini yiyip çay içiyoruz. Hörgüç kayanın sağından inip alt kısmında biriken kar durumunu ve çığ tehlikesini inceliyoruz. Başlangıç iyi gidiyor, 65 cm kazmayı tam gömüp kramponla vurarak ayak burnunun gireceği iki ayak yeri açarak ilerliyorum. Bahadır açtığım izlerden beni takip ediyor. Hörgüç kayanın altındaki kulvarda düzensiz kar birikmiş çıkış rotamızı tam göremiyoruz. Kazma ve kramponlarla karın sertlik derecesini test ediyoruz. Çıkış rotamızı, kulvarı ve kar durumunu görmek üzere dikkatlice kayalıkların biraz açığındaki gölgeli alanda ilerlemeye devam ediyoruz. Bu zor ve tehlikeli bölgeyi geçerek boyuna çıkıyoruz. Biraz daha gayret ederek saat 13.30 da 3917 m.deki Erciyes zirve direğini görünce kışın bu soğuk ve rüzgarlı gününde buraya ulaşmanın mutluluğunu, zirvelerin özgürlüğünü yaşıyoruz. Birbirimize sarılıp zoru başarmanın sevinci ile tebrik ediyoruz.

Zirvede hava açık, güneşli, rüzgarlı ve kuru ayaz var. Çevre incelemesi yapıp fotoğraf çekiyoruz. Şeytan deresi ve sırt rotasını, Hacılar tarafını etüt ediyor, Aladağları görüyoruz. Saat 13.45 de aynı rotayı takip ederek inmeye başlıyoruz. Saat 15.00 de hörgüç kayanın sırt rotasındaki boyun tarafına çıkıyoruz. Zor bölümü geçmenin sevinci ile biraz dinlenmek ve yeniden güç toplamak için sıcak çay, çerez ve çikolata yiyip yola devam ediyoruz. Saat 17.00 da sırt rotasını tamlayarak çanaktaki düzlüğe iniyoruz. Kafa lambaları ile yola devam edip saat 17.30 de çadırımıza varıyoruz. Saat 20.00 deki son minibüse binmek için çadırımızı toplayıp malzemeleri sırt çantalarına yerleştirmeye karar veriyoruz. Saat 18.50 de kamp alanını terk ederek Tekir Yaylasındaki kayak merkezine saat 20.00 de iniyoruz. Jandarma Karakol Komutanlığına gidip faaliyeti sorunsuz tamamladığımızı söylüyoruz. Kayseri’ye dönüş için minibüsü bekliyoruz. Develi minibüs garajına telefon açıyoruz, yanıt veren yok. Kayak merkezinde taksi arıyoruz yok, otostop yapıyoruz araçlar durmuyor. Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü tesislerine (Dağ evi) giderek bizi Kayseri’ye bırakacak birilerini arıyoruz. Aramalarımız sonucu saat 23.30 da taksi ile 20 YTL ödeyerek Kayseri otogarına ulaşıyoruz. Süha Turizmin saat 02.00 otobüsü ile Ankara hareket edip 06.30 da Ankara’ya ulaşıyoruz.

Bu tırmanışta bizlere maddi ve manevi destek olan Ankara Dağcılık, Kayak ve Kış Sporları İhtisas kulübü Derneği yönetici ve idarecilerine, mesaj ve telefonlarla bizlere destek veren doğa yürüyüşü gurubundaki arkadaşlarımıza, sabırla eve dönmemizi bekleyen sevgili ailelerimize teşekkür ediyoruz.

Kulübümüzün 2008 yılında hedeflediği beş kış tırmanışından bir olan Erciyes kış tırmanışı başarıyla tamamlanmıştır. Sıra 2-4 Şubat 2008 Kızlarsivrisi, 9-12 Şubat 2008 Süphan,14-18 Şubat 2008 Ağrı Dağı, 1-5 Mart 2008 Kaçkar kış tırmanışlarında…