Ana Sayfa > Fotoğraf > Galeriler

Erciyes ve Sütdonduran Yaylası'ndan Fotoğraflar

Fotoğraflar: Deniz Tokay

Bir yolculuk, bir dağ, bir çok yıldız ve yedi pencere. Temmuz'da katıldığım bir dağ etkinliğine , açtığım yedi pencere ve bunlara eklediğim bir kaç kelime ile sizi de götürmek isterim.

6 Temmuz 2008'de Hadak Erciyes Zirve Tırmanışı ve Sütdonduran Dağevi'nin açılışında çekmiş olduğum fotoğraflardan bazılarını izleyebilirsiniz. Bu etkinliğe dair raporları ise ilgili bölümümüzde bulabilirsiniz.

Fotoğrafı büyütmek için tıklayın.

Henüz yoldayız... Hacılar'ı geçtik Erciyes'i uzaktan görmüştük, şimdi etrafımızda 30 milyon yıl önce kendini ilk kez açık eden bu volkanın düşündüren tepeleri var. Bunlar Erciyes'in bacaları ve tepeleriyse eğer Erciyes ne kadar büyük, ne kadar heybetli.

Etrafta "kimler de gelmiş" dercesine meraklı bakışlarıyla gelengiler var. İzlemesi son derece keyifli, ilginç hayvanlar.  Bir telem olsaydı size doğru dürüst bir kaç fotoğraflarını sunabilirdim. Ama tırmanış amaçlı ziyaretimde Erciyes'e bir de tele objektif taşımak hiç işime gelmedi doğrusu. Canon Eos 350 D makineme takılı 18-55 kit lensimle bu ve bundan sonraki kareleri çektim. İlk fotoğrafımda izlediğiniz bu koşturan bulutlar, tepelerin silüetinde çok güzel görünüyorlardı.

Sütdonduran Dağ Evi' ne ( 2700 metre )az kaldı, etrafımızı çevreleyen güzel manzara karşısında arabadan inip biraz dağ havası ve biraz da fotoğraf için çok kısa bir mola veriyoruz. Sıcaklık iyice düştü, şehir merkezinde 30 küsür derecelerde olan sıcaklık, irtifa kazandıkça sürekli düşüyor, 20 derecelerdeyiz.

Erciyes yüzünü gösteriyor, tepelerin ardında gizli bu büyük dağ, şimdi daha sık uzatıyor başını, belli ki yakınındayız. Hala alçak gönüllü bir duruşu var. İyice yakınına gitmeyenler için uzaktan kolay erişilebilir görünüyor her dağ gibi. Ben büyüğüm demiyor uluorta. Büyüklüğün şanından olsa gerek.

Fotoğrafı büyütmek için tıklayın.

Arada bir arkamıza bakmayı da ihmal etmiyoruz. Doğa gezilerinde zaman zaman unuttuğum olur, buna çok hayıflanırım,  hatırlayıp da arkama baktığımda farklı güzel bir manzara ile karşılaşırım. Az önce yanından bile geçmiş olsam, az önce başka yerden görmüş bile olsam, her zaman bambaşka güzel görünürler.

Yanından geçip gittiğimiz bu tepe şimdi buradan tepesindeki bulutla birlikte küçük bir volkan gibi görünüyor.

Sütdonduran Yaylası'ndan bütün heybetiyle Erciyes. Temmuz ayındayız ve eteklerde kar var. Bu sene geçtiğimiz yıla göre daha çok kar kaldığı söyleniyor.  Yarın sabah kar-buz kulvarından tırmanış yapacağız. Bugünkü tırmanış sırasında bir kaza meydana gelmiş.  Emekli Tümgeneral Reha Taşkesen kampa dönerken düşmüş ve 250 - 300 metre sürüklenerek yaralanmış,  4 saat sonra gelen helikopterle hastaneye kaldırılmış. Detayları merak edenler tırmanış liderimiz Emir Yüksel'in ve ekip arkadaşımız Müslüm Öndeş'in raporlarını okuyabilir.

Erciyes heybetiyle karşımızda, güneş batıyor , ışık yumuşak, fotoğraf için iyi bir zaman ama Erciyes hiç de yumuşak görünmüyor. Özellikle bu kaza haberinden sonra.

Fotoğrafı büyütmek için tıklayın.

Sütdonduran Yaylası'na ulaştıktan sonra, ilk işimiz çadırlarımızı kurmak oldu. ADK'dan arkadaşlarımızın da yardımıyla kısa sürede yerleştik. Güneş hızla batıyor, gölgeler uzuyor, hava serinliyor.  Dağdaki evlerimiz; çadırlarımız ve arka planda Erciyes Dağı.

Koordinatlar: Enlem: 38° 52′ 0″ Kuzey, Boylam: 35° 58′ 0″ Doğu
Yükseklik: 3917 Metre
Tür: Küme Volkan
İlk Çıkış: 30 milyon yıl önce

Fotoğrafı büyütmek için tıklayın.
Günün son ışıkları zirveyi, hedefimizi aydınlatıyor. Gece kalkıp tırmanışa başlayacağız, gün ışıdığında çoktan rotamıza girmiş oluruz, o zaman şimdi uzaktan gördüğümüz bu dağ birdenbire daha heybetli ve daha dik bir şekilde önümüzde belirecek. Uzaktan görünen küçük kıvrımlar derin vadilere, küçük kar lekeleri de dakikalarca süren zorlu yürüyüşlere dönüşecek. Aslında hala, işte ben bu kadar büyüğüm demiyor. Onu iyice yanına gittiğimizde söyleyecek. Gün batınca yıldızlarla yeni bir şenlik başlayacak gökyüzünde,  önce alacakaranlıkta silüet olarak göreceğiz Erciyes'i, sonra tamamen kaybolacak, gökyüzü sayısız yıldızlarla bezenecek, biz de Erciyes'in zihnimizde kalan son hayaliyle yıldızları seyre dalacağız.

Gece kalktık, giyinip kuşandık, tırmanışa başladık. Gün ağırmaya başladığında sağ tarafta görünen karlı vadiye ulaşmış kramponlarımızı giyiyorduk. Biraz sonra günün ilk ışıkları Erciyes'e düşmeye başladı ve dağ uyandı, önce konuştu belli belirsiz , sonra da üzerimize taşlar ggönderdi. Koptuğu yerden sonra gittikçe daha da hızlanan farklı büyüklükte taşlar. Çok nefes az adımla ilerledik, üçgen kayanın solundan iyice dikleşen eteklerde tırmandık. Burnumuz havada tırmandık, böbürlendiğimizden değil, o kadar dik ki , sırtı görmek için kafamızı iyice kaldırmamız gerektiğinden. Gerçekten çok dik ve büyükmüşsün Erciyes. Uzaktan mütevazi görünüşünde şanındanmış.

Çok nefes az adımla , çok yol aldık, sırta ulaştık. Üşüdük titredik, rüzgar yedik, aşağısı günlük güneşlik ama zirveyi bir bulut almış evirip çeviriyor. Sırttan geri dönmek zorunda kaldık. Çadırlarımızda yorgunluğumuzu attık. Dağın bilgeliğini gördük, küçüldük, sonra biz ayrılırken dağdan büyük bulutlar geldi, bulutlardan büyük gökyüzünü de katıp bu fotoğrafı çektim.

Teknik Not: Çekimler sırasında polarize filtre kullandım, fotoğraflarda görünen doygun mavi gökyüzü ve siyah beyazlardaki koyu gökyüzü polarize filtre ile elde edilmiştir. Bunun dışında siyah beyazlar üzerinde, yakalamak istediğim tada göre yakma ve açma işlemlerim de oldu.